tisdag 18 februari 2014

Saga: Bockarna bruse

En saga att berätta för barnen:

Bockarna Bruse
Det var en gång tre bockar, som alla hette bockarna Bruse.
De skulle gå till den stora ängen för att äta sig tjocka och feta.
Det var bara det att den stora ängen låg på andra sidan en stor fors, och för att komma dit så var de tvungna att gå över en bro och under bron bodde ett rysligt troll.
Trollet var så stort att dess ögon var lika stora som tallrikar, och näsan var lika lång som ett kvastskaft.
Först gick den minsta bocken Bruse över bron. Tripp, tripp, tripp lät det när han gick.
 Då ropade trollet: - vem är det som trippar på min bro?
- Åh, det är bara jag, den lilla bocken Bruse, sade bocken med sin pipiga röst. Jag ska gå till ängen och äta mig tjock och fet.
- Då kommer jag och äter upp dig! vrålade trollet.
- Åh nej, ta inte mig, pep den lilla bocken. - Ta mellan bocken Bruse i stället, han är mycket tjockare och fetare än jag.
- Ja då gör jag väl det då, sade trollet och så kunde den lilla bocken gå över bron.
En liten stund senare kom mellan bocken Bruse. Tramp, tramp, tramp lät det när han gick över bron.
Då ropade trollet: - vem är det som trampar på min bro?
- Åh, det är bara jag, mellan bocken Bruse, sade bocken. Jag ska gå till ängen och äta mig tjock och fet.
- Då kommer jag och äter upp dig! vrålade trollet.
- Åh nej, ta inte mig, sade mellan bocken. - Ta den stora bocken Bruse i stället, hon är mycket tjockare och fetare än jag.
 - Ja då gör jag väl det då, sade trollet och så kunde mellan bocken gå över bron.
 En liten stund senare kom den stora bocken Bruse. Klamp, Klamp, Klamp lät det när han gick över bron.
Då ropade trollet: - Vem är det som Klampar på min bro?
- Åh, det är bara jag, den stora bocken Bruse, sade bocken. Jag ska gå till ängen och äta mig tjock och fet.
- Då kommer jag och äter upp dig! vrålade trollet.
- Kom du bara, sade den stora bocken.
Trollet klättrade upp på bron, men det skulle han inte ha gjort för då tog den stora bocken sats och stångade ner trollet i forsen så att han flöt iväg med strömmen, och det var det sista som någon någonsin såg av det elaka trollet.
Den stora bocken Bruse gick också över bron till den stora ängen, och där blev de tre bockarna så tjocka och feta att de knappt orkade gå hem igen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar